Trochę teorii

Piotr Krajewski

Idealna szkoła? Proszę nie żartować.

Dostałem zepsute dzieci, które nie potrafią samodzielnie myśleć i bez pomocy z zewnątrz nie są w stanie się uczyć. One tak naprawdę nie lubią się uczyć. Nauczyli się ścigać i przynosić szóstki. Tylko tyle.

Iwona Grochowska

„Jurek dobrze przygotował się do lekcji”, czyli jak nie chwalić

Nie dziwi mnie, że nauczyciele nie potrafią chwalić, menadżerowie też nie potrafią,  My dorośli mamy wielki problem z docenianiem. Chwalenie innych to dla nas obciach. Ale lubimy być chwaleni. Zabawne, nie? – rozmawiamy z Iwoną Grochowską, psychologiem, trenerem biznesu, autorką programu dla liderów „Akademia Doceniania”, CEO i współzałożycielką Nais, aplikacji do

Paweł Droździak

KIEDY DOJRZEWAMY DO POCHWAŁY I JAK CHWALIĆ, BY MIAŁO TO SENS

– Zajęcia z dzieciakami od mniej więcej piątej klasy to front wschodni. Totalny chaos. A skoro 98 proc. energii nauczyciela idzie w nakłonienie uczniów, by posłuchali, to kiedy i za co nauczyciel ma chwalić? – o tym, jak chwalić, by trafiło do celu rozmawiamy z Pawłem Droździakiem, psychoterapeutą, trenerem grupowym

Marta Florkiewicz–Borkowska

Doceniaj, przytulaj, rób żółwiki

W dzienniczkach uczniów królują negatywne uwagi. – Jak usłyszałam o waszej akcji Pozytywna Uwaga, to zaczęłam się zastanawiać, co ja wpisuję do dzienniczka. Piszę mało uwag, brak mi po prostu na to czasu, a później to gdzieś umyka, ale rzeczywiście, jak już coś wpiszę, to raczej negatywną. Pozytywne rzeczy po

Halina Pietrzak

Dziecko to nie żołnierz

Jak chwalić? Mądrze. Tak jak z karceniem, potrzebny jest tu zdrowy rozsądek. Gdy 6-latek maluje krzywy dom to można go pochwalić, ale jak mija rok czy dwa i wciąż rysuje ten dom tak samo, to za co go chwalić? Trzeba mu wyjaśnić, by coś dodał, bo on przecież też urósł

Barbara Matusiak

Chwalę za błędy

Często pani chwali? – Często. Pochwały dodają skrzydeł, pomagają nam wierzyć w siebie, odkrywać nasze mocne strony. Lubimy być chwaleni, więc pochwały motywują, chce nam się robić więcej. Jak chwalić,by dzieci dostawały skrzydeł? – Konstruktywnie. Dziecko musi dostać prosty komunikat, co robi dobrze, jak ma pracować, by osiągać lepsze wyniki,

Tomasz Tokarz

Ratuj dziecko przed wyścigiem szczurów

Jak chwalić, by dzieci dostawały skrzydeł? Tomasz Tokarz: – Wolę mówić o pozytywnej informacji zwrotnej. Nie ma tu fałszu, nie musimy wysilać się, by zawsze szukać sposobu na pochwałę. Mówmy dziecku o tym, co w nim ciekawego dostrzegamy, jakie ma mocne strony, co jest w nim pozytywnego, wartościowego, wartego rozwijania.

Anna Bartoszewska

Nie ma złych dzieci, są tylko takie, które w siebie nie wierzą

Poprosiła pani uczniów o wypisanie mocnych stron i dostała puste kartki. Tak narodziła się nasza akcja Pozytywna Uwaga. Anna Bartoszewska: – Nie ma złych dzieci, są tylko takie, które w siebie nie wierzą. Z moich obserwacji wynika, że im gorzej się uczniowie zachowują, tym większy problem mają z samooceną. Jestem

Marzy nam się, by e-dzienniczki były pełne pozytywnych uwag

Marzy nam się, by e-dzienniczki były pełne pozytywnych uwag

Wciąż słyszymy od nauczycieli: „Nie da się tego zrobić. Próbowałam tysiąc razy”. Da się – jak zacząć chwalić mówią dr Magdalena Śniegulska i Magdalena Jurewicz, wykładowczynie Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. Marzy nam się, by e-dzienniczki były pełne pozytywnych uwag. Teraz są tam głównie negatywne. Magdalena Śniegulska: