Jak szukać mocnych stron dziecka?

Jak szukać mocnych stron dziecka

  • Zwróć uwagę na pozytywne strony dziecka, np.: jest zapraszany na urodziny przez kolegów z klasy, zadaje bardzo mądre pytania, troszczy się o chore zwierzęta, jest bardzo ciekawy świata, potrafi zaopiekować się innymi dziećmi, potrafi szybko biegać, umie dobrze liczyć i zna nazwy państw, lubi czytać i rozwiązywać łamigłówki etc.

  • Skieruj uwagę na pozytywne wydarzenia każdego dnia.

  • Zwracaj uwagę na drobiazgi i rzeczy z pozoru oczywiste.

  • Zastanów się, jakie sytuacje wprawiają was w dobry nastrój, np.: z entuzjazmem opowiada o ulubionej grze, bardzo lubi grać w gry planszowe etc.

  • Obserwuj jak przebiegają trudne sytuacje. Doceń, kiedy przebiegają mniej problematycznie. Dorośli często mają łatwość w zapamiętywaniu trudnych sytuacji, nie rejestrują pozytywnych zmian, a z reguły po trudnych sytuacjach następuje poprawa. Dobrze jest zapamiętać i zauważyć zmianę w zachowaniu. Może to być skinienie głowy, uśmiech, pochwała, uścisk ręki, poklepanie po ramieniu.

  • Kiedy znajdziesz coś pozytywnego - powiedz o tym dziecku. Dziecko często słyszy negatywne komunikaty o sobie i swoim zachowaniu, ale ma prawo usłyszeć również pozytywne informacje na swój temat, np.: „Bardzo mi się podobało, że ustąpiłeś Adzie”.

  • Rozmawiaj z dzieckiem o pozytywnych wydarzeniach każdego dnia. Warto poświęcić kilka minut na rozmowę o tym, co się wydarzyło dobrego, co was ucieszyło i z czego jesteście dumni. Uważaj, by nie mieszać zdarzeń pozytywnych z negatywnymi. Jeśli nie wszystko poszło dobrze tego dnia, na początku rozmowy można to podsumować jednym zdaniem, a potem przejść do pozytywów, które będą przeważały w rozmowie. Może się zdarzyć, że nie będziesz w stanie przeprowadzić takiej rozmowy, bo np. gniewasz się na dziecko, wówczas lepiej z niej zrezygnować.

  • Nie oczekuj niemożliwego. 20-proc. zmiana zachowania u dziecka jest ogromną zmianą!

(na podstawie materiałów ACPiR SWPS dr Arska-Karyłowska, mgr Resler, mgr Śliwińska)

dr Magdalena Śniegulska – psycholog z dwudziestoletnim doświadczeniem, pracownik Zakładu Psychologii Klinicznej Dziecka Uniwersytetu SWPS. W Szkole Edukacji wykłada przedmioty psychologiczne.

Magdalena Jurewicz –  socjolożka, pracująca z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami. W Szkole Edukacji współprowadzi przedmioty wychowawcze oraz psychologiczne.

Szkoła Edukacji powstała w 2015 roku na mocy porozumienia pomiędzy Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności i Uniwersytetem Warszawskim. Oferuje bezpłatne studia podyplomowe dla przyszłych nauczycieli j. polskiego, historii, matematyki i biologii, a także kursy doskonalące dla nauczycieli, którzy poszukują nowych rozwiązań w edukacji.

Udostępnij na:

Share on facebook
Share on twitter