Listopad miesiącem chwalenia

Gotowi na coś pozytywnego? To zaczynamy Pozytywną Uwagę 2023/2024!

Po czterech edycjach Pozytywnej Uwagi, wiemy, że każda szkoła może być wyjątkowa. Nie walczymy o piękne sale czy nowoczesne pomoce naukowe, bo nie one są najważniejsze. Najważniejsi są ludzie, którzy wypełniają te sale – uczniowie, nauczyciele, rodzice. I to od nas wszystkich zależy jak dobrze będzie w szkole.

– Dostałem zepsute dzieci, które nie potrafią samodzielnie myśleć i bez pomocy z zewnątrz nie są w stanie się uczyć. One tak naprawdę nie lubią się uczyć. Nauczyli się ścigać i przynosić szóstki. Tylko tyle. A ja to teraz próbuję naprawiać – mówi nam Piotr Krajewski, nauczyciel z warszawskiego liceum im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie. – Wie pani jak wygląda moja ulubiona lekcja? Daję uczniom problem do rozwiązania i muszą myśleć, kombinować, samodzielnie lub w grupach. Ten proces jest – bo musi być! – pełen błędów. Jak im podam rozwiązanie, to powiedzą, że to proste. A nauka nie jest prosta, powtarzanie jest proste.

Pan Piotr nie jest jeden, po czterech edycjach Pozytywnej Uwagi jesteśmy pełni podziwu dla nauczycieli, którzy kreatywnie zalepiają wszelkie braki. Widzimy jak stają na rzęsach, by pokazać uczniom, że nauka to przygoda. Uczycie, że nowe i nieznane może być ekscytujące. Że nie należy bać się błędów i porażek, bo tak stajemy się lepszymi – i ciekawszymi! – ludźmi. Nasz ideał to szkoła, gdzie uczniowie i nauczyciele uczą się i mają z tego frajdę. Szkoła pełna pozytywnej uwagi.

Zaczynamy jak zwykle w listopadzie, ale gorąco namawiamy, by Pozytywna Uwaga towarzyszyła Waszej klasie i szkole przez cały rok. Chwalcie, zachęcajcie do dyskusji, nagradzajcie nie za wykucie materiału, ale za ciężką pracę i zaangażowanie. Na naszej stronie znajdziecie pomysły i gotowe scenariusze na lekcje jak budować relacje i rozwijać umiejętności miękkie. W tym roku stworzyliśmy Bazę pomysłów, gdzie pokazujemy jak kreatywnie angażujecie uczniów w odkrywanie siebie. Nie przestawajcie dzielić się z nami pomysłami na zajęcia, które wzbudziły dużo pozytywnych emocji. Nie muszą to być całe lekcje, czasem wystarczy coś, co zajmie uczniów na 10 minut i poprawi humor wszystkim.

Tak, nauczycielu, ty też masz prawo dobrze się bawić w szkole!

Poniżej kilka z Waszych pomysłów: 

  • Skrzynka z problemami do rozwiązania – zawisła w jednej ze szkół i dzieciaki zgłaszają, co im przeszkadza, o czym chcą pogadać. Pierwsza interwencja: chłopcy poskarżyli się, ze i ich toalecie nie ma drzwi, i po żywej dyskusji z dyrekcją drzwi wróciły na swoje miejsce.
  • Gwiazdy naszej klasy – uczniowie dostają kartki ze zdjęciem i nazwiskiem każdego ucznia, gdzie wpisują pozytywne cechy kolegów i koleżanek. Ma być kreatywnie, bo potem tworzycie z tego galerię  na ściennej gazetce. I tak, są na niej wszyscy.
  • Termometr nastroju klasy – pokazuje równe emocje: radość, smutek, zdziwienie: 😀☹😠😐 i  dzieci wchodząc do klasy przyklejają kropeczki przy tym emotikonie, który pokazuje jak się czują. Pokazujemy uczniom, że codziennie towarzyszą nam różne emocje i to normalne. Możemy poprosić dzieci, by zaznaczyły swoje emocje rano, po przyjściu do klasy i po południu, na koniec dnia.
  • Czytanie z rodzicami – jak zachęcić dzieci do głośnego czytania? Zaprosić rodziców do klasy. Do klasy pani Marty przychodzą rodzice–wolontariusze, którzy słuchają jak dzieci im czytają. Czytanie przy całej klasie jest stresujące, a czytając mamie Leny można się nawet pośmiać.
  • Czas na refleksję – Po jakimś ciężkim/ważnym zadaniu czy etapie w życiu klasy daj dzieciakom czas na refleksję. Czego to doświadczenie nas nauczyło? Co się udało, a co nie wyszło? Niech poczują co czują, niech spróbują to nazwać. Niech pocieszą się z tego, co wyszło i pomyślą jakie wnioski wyciągnęli z błędów.

Zgłaszajcie nam swoje pomysły jak uczyć bawiąc i razem będziemy tworzyć Bazę pomysłów dla wszystkich. Zaangażowanie nauczycieli nagradzamy Certyfikatami Pozytywnej Uwagi. Wystarczy, że prześlecie do nas informacje o Waszej akcji opisując efekty poprzez formularz TUTAJ>

Nauczyciele, rodzice, uczniowie! Pamiętajcie, że już w listopadzie wprowadzamy trochę zamieszania i chwalimy się! Nauczycielu pochwal swojego ucznia. Rodzicu pochwal dziecko czy nauczyciela. Tak przeganiamy smutki ze szkolnych korytarzy w tym najsmutniejszym miesiącu w roku szkolnym. Na co dzień nie mamy problemu ze zwracaniem uwagi dzieciakom, co robią źle. Dlaczego wstydzimy się więc chwalenia?

I niech listopad trwa u Was cały rok!

 

Ankieta: Czy lubicie swoją szkołę?

Drodzy nauczyciele, uczniowie, rodzice, absolwenci – teraz trudne pytanie. Czy lubicie swoją szkołę? Szkołę, w której uczycie. Szkołę, w której uczycie czy uczą się Wasze dzieci. Za co ją lubicie? Zbieramy opinie, co Wasze szkoły robią super, co dla Was naprawdę jest ważne. Szukamy szkół na pięć gwiazdek! Wystawcie Waszej szkole opinię, pokażcie co robi świetnie, a co może poprawić. Wspólnie stworzymy listę dobrych praktyk. Nie dlatego, że podstawa programowa, ministerstwo czy kuratorium każą, ale dlatego, że to działa i Wy – uczniowie, nauczyciele, rodzicie – to doceniacie. Bo pamiętajcie, szkoła to my.   

Podziel się opinią o swojej szkole TUTAJ>

Narzędzia Pozytywnej Uwagi

Kreator Świadectw Pozytywnej Uwagi – za pomocą którego będziecie mogli przygotować świadectwo mocnych cech ucznia. Kolorowe, spersonalizowane Świadectwo Pozytywnej Uwagi będzie dowodem, że widzisz ucznia, doceniasz jego talenty i cieszysz się, że możesz mu je pomóc odkrywać. Kreator znajdziesz TUTAJ>

Rodzicu, Ty też możesz dołączyć do Pozytywnej Uwagi! Sprawdź czy szkoła Twojego dziecka jest już w PU (lista szkół tutaj ->) i pochwal nauczycieli, którzy fajnie doceniają Twoje dziecko. Opisz nam co się fajnego zdarzyło i jak dodało to skrzydeł Twojemu dziecku.

A może nawet i Tobie?

Jeżeli szkoły nie ma jeszcze w PU, zgłoś taką potrzebę nauczycielom i dyrekcji. Udział w projekcie jest darmowy, a o tym w jakim zakresie zostanie przeprowadzony, decyduje szkoła (więcej informacji TUTAJ>)

Ważne rozmowy na temat doceniania

Jak chwalić bez obciachurozmowa z Iwoną Grochowską, psychologiem, trenerem biznesu, autorką programu dla liderów „Akademia Doceniania”, CEO i współzałożycielką Nais, aplikacji do doceniania i nagradzania pracowników.

Kiedy dziecko dojrzewa do pochwały i kiedy pochwały nie mają sensu – rozmowa z Pawłem Droździakiem, psychoterapeutą, trenerem grupowym i mediatorem rodzinnym.

Chwalę za błędy – rozmowa z Barbarą Matusiak, nauczycielką języka polskiego z XV Liceum Ogólnokształcącego  w Łodzi.

Ratuj dziecko przed wyścigiem szczurów – rozmowa z Tomaszem Tokarzem, nauczycielem historii i zajęć komputerowych w szkołach alternatywnych.

Pobierz materiały o V edycji

Podzielcie się opinią o tym, co Wasza szkoła robi świetnie i co można poprawić. Wspólnie tworzymy listę dobrych praktyk.

Bo szkoła to my!