Dołączyło do nas już ponad 700 szkół z całej Polski! Sukces. Wzruszenie. No i wyzwanie, bo II edycja musi być jeszcze lepsza.

Rok temu, gdy pierwszy raz rzuciliśmy hasło do chwalenia uczniów, nie przyszło nam do głowy, co się stanie. Marzyliśmy, by szkoła przestała być miejscem, gdzie dostaje się tylko negatywne uwagi.
Reakcja przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Okazało się, że wielu z nas – rodziców, nauczycieli – marzy o tym samym.

Co wiemy po pierwszej edycji?

Że chcemy chwalić, że czujemy potrzebę zmiany oblicza polskiej szkoły na bardziej pozytywny. Wiemy, że nauczyciele znajdują czas, by inspirować swoich uczniów, by zaciekawić ich nauką. Wiemy też, że nie umiemy chwalić. Dlatego podczas tegorocznej edycji Pozytywnej Uwagi nie tylko zachęcamy do przegonienia listopadowych smutków poprzez wpisywanie pozytywnych uwag do elektronicznych dzienników (NAGRODY CZEKAJĄ!), ale uczymy się chwalić. My, czyli rodzice, nauczyciele, uczniowie. Wszyscy.

Wiemy, że polska szkoła nie ma problemów z poziomem nauki – nasi uczniowie świetnie radzą sobie w testach kompetencji. To jednak nie uczenie się na pamięć encyklopedii kształtuje kompetencje społeczne, które są niezbędne w XXI wieku. Specjaliści nie mają wątpliwości – idealna szkoła pomaga uczniom określić cel i uczy jak do niego dążyć. Ma rozwijać motywację, niezależność, krytyczne myślenie i autorefleksję. Kompetencje społeczne, czyli to, jak się dogadujemy z innymi. Jak potrafimy słuchać. Wyciągać wnioski. Asertywnie argumentować swoje racje. Bez strachu wchodzić w konflikty i bez obrazy z nich wychodzić. Nauczyciele, którzy do nas dołączyli, to rozumieją i chcą chwalić za rzeczy ważne.

Szkoła z Pozytywną Uwagą, czyli szkoła, gdzie odkrywa się talenty

„To rodzice wychowują, dzieci uczą się umiejętności społecznych w domu. My, nauczyciele, mamy ograniczone możliwości” – ten argument słyszeliśmy wiele razy podczas I edycji Pozytywnej Uwagi.Tak, to z domu wynosimy najwięcej. A co, gdy dom tego nie nauczy? Dla wielu dzieciaków szkoła to pierwsze miejsce, gdzie trafią na dorosłych, którzy ich słuchają. To właśnie w szkole, po raz pierwszy w swoim życiu usłyszą, że to ważne, co myślą. Ważne, czego chcą. Gdy znane osoby wspominają, co pozwoliło im uwierzyć w siebie, często mówią o nauczycielu, który pierwszy odkrył w nich jakiś talent. Tak, bo inspirujący nauczyciel to ktoś, kto zostaje w naszym sercu na całe życie.

Dlatego w II edycji Pozytywnej Uwagi będziemy odkrywać talenty uczniów i pracować na wartościach, czyli namawiać ich do odważnego mówienia o tym, co jest dla nich ważne. Po co? By łatwiej było chwalić – chwalić konkretnie. Szczególnie namawiamy do wprowadzenia w klasie Dzienników Pozytywnej Uwagi, które – pełne nowoodkrytych talentów i wartości – będzie można dołączyć do świadectw na koniec roku szkolnego (wszystkich, także tych bez czerwonego paska!). Przygotowaliśmy ćwiczenia on- i offline. Takie, które można wprowadzić raz i cykle, które będą pracować przez cały rok.

Namawiamy nauczycieli do dzielenia się swoją wiedzą i współtworzenia z nami narzędzi do pracy. Razem chcemy stworzyć unikalną bazę wiedzy, z której korzystać będą mogli wszyscy. Znacie scenariusze lub ćwiczenia, które inspirują do mądrego chwalenia? Pomagają ogarnąć chaos w klasie? Wyzwalają w uczniach to, co najlepsze? Podzielcie się nimi!

Nie wiemy jaki będzie listopad w szkole. Może będzie jeszcze smutniejszy, niż te dotychczasowe. Dlatego w tym roku jeszcze ważniejsze jest, by uczniowie poczuli, że nie są sami, a ich głos ma znaczenie. Że mają naszą, dorosłych, uwagę. Pozytywną uwagę.

Pobierz materiały o II edycji: