Jak pomóc dziecku iść własną ścieżką rozwoju

Obserwuj dziecko. Słuchaj, o czym lubi opowiadać, o co pyta. Ucz je analizować swoje słabe i mocne strony. Niech samo znajdzie rozwiązanie. Rozwijaj jego indywidualizm. Tak by miało swoje zdanie i rozumiało, że nie wszyscy muszą nas kochać. Dyskretnie pomagaj obudzić kreatywność dziecka. Zabierz je do kina, muzeum, na koncert, w fajne miejsce. Nic nie narzucaj. Kary wywołują bunt. Rozmawiaj i jeszcze raz rozmawiaj. Nigdy nie rób niczego za dziecko, jeśli chcesz, by było samodzielne. Posyłanie dziecka na niezliczone zajęcia dodatkowe (wbrew niemu) czyni z niego zmęczonego, młodego starca. Jedynki są potrzebne. To chwilowe klęski, które uczą się podnosić. Ale

Moje sposoby na nudę w klasie – wg. Marty Florkiewicz–Borkowskiej

Staram się na początku lekcji rzucić, coś co ich zaciekawi, co sprawi, że będą chcieli mnie słuchać. Często są to zagadki, rebusy, szyfry. Uwielbiam gadżety typu piłeczki relaksacyjne, moim hitem jest gumowy mózg i serce. Dzieci są chętne by je pomiętosić w ręku, dzięki temu każdy chce zabrać głos na lekcji. Do nauki słówek wykorzystuję aplikację Quizlet. Pozwala ona wykorzystać różne predyspozycje uczniów – bo jedni wolą pisać, inni działać, kolejni słuchać, a niektórzy są wzrokowcami. A ta aplikacja pozwala uczyć się poprzez pisanie, słuchanie, rozwiązywanie quizów, a nawet zabawę.  Pozwala łączyć uczniów w pary. Daje różne możliwości. Moi uczniowie

Jak chwalić mądrze? – wg Tomasza Tokarza

Robić to w sposób spersonalizowany i konkretny, czyli np. powiedzieć, że na wycieczce, gdy zepsuł się laptop pomogłeś mi go naprawić. Zamiast „Jesteś świetny”, powiedzieć: „Tego i tego dnia pomogłeś swojej koleżance, która nie rozumiała matematyki i zachwyciłeś mnie odmiennym spojrzeniem na zagadnienie. Bardzo mi się to podobało, bo dzięki temu zobaczyliśmy, że na problem możemy spojrzeć inaczej. Jeśli byłaby jeszcze taka sytuacja, czy byłbyś skłonny mi pomóc?”. Koncentrujemy się na faktach, mówimy o swoich uczuciach, wskazujemy jakie pozytywne skutki przyniesie zachowanie ucznia. ​Chwalmy za zachowania społeczne. Za krytyczne myślenie, za pomoc innym. Uwaga: „Cieszę się, że odważnie przeciwstawiłeś się

Jak szukać mocnych stron dziecka

Zwróć uwagę na pozytywne strony dziecka, np.: jest zapraszany na urodziny przez kolegów z klasy, zadaje bardzo mądre pytania, troszczy się o chore zwierzęta, jest bardzo ciekawy świata, potrafi zaopiekować się innymi dziećmi, potrafi szybko biegać, umie dobrze liczyć i zna nazwy państw, lubi czytać i rozwiązywać łamigłówki etc. Skieruj uwagę na pozytywne wydarzenia każdego dnia. Zwracaj uwagę na drobiazgi i rzeczy z pozoru oczywiste. Zastanów się, jakie sytuacje wprawiają was w dobry nastrój, np.: z entuzjazmem opowiada o ulubionej grze, bardzo lubi grać w gry planszowe etc. Obserwuj jak przebiegają trudne sytuacje. Doceń, kiedy przebiegają mniej problematycznie. Dorośli często